Janek Ledecký
hudba, libreto, texty
Janek Ledecký je jednou z nejznámějších českých hudebních hvězd. Poprvé si získal pozornost publika jako frontman rockové kapely Žentour. Ta vydala své první album Žentour 001 v roce 1987 a v roce 1989 vyhrála TV hitparádu Triangl s písničkou „Utajený světadíl“ hned 3x za sebou a v létě získala s „Promilujem celou noc“ Bratislavskou lyru na nejprestižnějším Československém mezinárodním hudebním festivalu. Následoval singl „Všechno bude fajn“ a Žentour byl definitivně katapultován z rockových klubů na stadiony. Album Žentour 003 se stalo nejprodávanějším na trhu. Následovalo album Žentour 005 s legendárním hitem „Proklínám“. Dvě zlaté a platinové desky posunuly Žentour na první místa radiových a televizních hitparád.
V roce 1992 se Janek vydává na samostatnou dráhu. Jeho první sólové album, Na ptáky jsme krátky, bylo natolik úspěšné, že se stal skutečnou megahvězdou šoubyznysu. Jeho úspěch byl potvrzen mnoha prestižními oceněními (Stříbrný slavík, 4x Bronzový slavík, ceny Bravo …) Při křtu sólového alba Janek skočil symbolicky premiérový bungee jump na území federace. A při natáčení videoklipu se zřítil s padákem a kvůli zraněním nemohl hrát víc než půl roku na kytaru…na ptáky jsme krátký. Jankovo druhé album Právě teď, vyšlo v roce 1993, zatímco účinkoval v hlavní roli muzikálu Pěna dní na prknech Divadla ABC v Praze. V květnu roku 1994 bylo toto album oceněno zlatou deskou. Na podzim téhož roku vyšlo jeho třetí živé album Jenom tak. Během dvou měsíců byl oceněn zlatou deskou a videozáznam z koncertu pod labelem Warner Brothers dostal cenu za nejlepší video roku. S producentem Ivanem Králem (Patti Smith, Iggy Pop) natáčí Janek album Některý věci jsou jenom jednou. Skladby z této desky zaplnily celou „TOP 10“. V únoru roku 1996 dostala tato deska nejen zlaté ale i platinové ocenění. Roku 1996 Janek vydal nové album Sliby se maj plnit o Vánocích. To se stalo okamžitě zlatým a koncert v Lucerně přenášený Českou televizí zlomil veškeré předchozí rekordy. Vánoční písničky z tohoto alba se staly během pár let symbolem vánoční atmosféry. V roce 1997 obdržel Janek cenu Česká Gramy (Zlatý Anděl) přímo z rukou Chrise Rea jako zpěvák roku. Na jaře toho samého roku nahrál nové album pojmenované Mít kliku a podepsal exkluzivní smlouvu s BMG.
Následující roky tráví Janek prací na převyprávění nejslavnějšího Shakespearova díla Hamlet do podoby rockového muzikálu. Prvního, druhého a třetího listopadu 1999 proběhly premiéry v novém pražském Divadle Kalich. Muzikál se svými 700 představeními, třemi CD (největší hity, kompletní záznam a symfonická nahrávka – dvě zlaté desky), zaznamenal muzikál v České republice neuvěřitelný úspěch. Následovalo 150 repríz na Nové scéně v Bratislavě. Povzbuzen obrovským úspěchem dokončil Ledecký nový muzikál inspirovaný životem slavného italského astronoma Galileo Galilea. Muzikál pojmenovaný Galileo byl nejdychtivěji očekávanou premiérou roku 2003. Po uvedení na prknech Divadla Kalich 15. února 2003, následovaly čtyři stovky dalších repríz. A znovu zlaté a platinové desky. V září roku 2003 proběhla první čtená zkouška muzikálu Hamlet (stage reading) v Lamb’s Theater na Brodwayi, s takovými hvězdami jako Louis Pitre z Mamma Mia, John Hickok a Delisco z Aidy a Jeremy Kushnier z muzikálu Rent coby Hamlet. Show byla oceněna organizací TRU jako jedna ze tří nejlepších čtených zkoušek roku 2003 a dostala grant na další uvedení. Nicméně nejpodstatnějším výsledkem bylo to, že Robert Johanson, uznávaný divadelní režisér se rozhodl, že se k týmu přopojí. A Janek pod jeho vedením upravil původní český originál do „americké adaptace“. První příležitost k představení části této adaptace přišla v dubnu roku 2004 v Abingdon Theatre v New Yorku. Jeremy účinkoval opět jako Hamlet, společně s Joshem Towerem (Simba v Lion´s King) v roli Horacia, PJ Benjaminem (Mr. Cellophane ze Chicaga) v roli Polonia a dalšími slavnými Brodwayskými jmény. Během léta tým dokončil finální předělávky. V létě roku 2005 se rozhodli vše vypilovat tam, kde to celé začalo. Výsledkem prvního „ukázkového představení“ nové adaptace v Pražském Kalichu se Sebastianem Arcelem v roli Hamleta a Cullenem Titmasem jako Laertem, byly nadšené reakce publika, fantastické recenze v médiích a DVD obsahující záznam celého představení. V říjnu roku 2007 se Hamlet představil jihokorejskému Soulu. V den premiéry se v Soulu hrálo 68 muzikálů a i přes to se Hamlet stal okamžitě hitem korejského muzikálového průmyslu. Obsadil druhé místo v prodejnosti vstupenek ihned po první veřejné generální zkoušce. Druhé uvedení Hamleta v Koreji začala v únoru roku 2008. Byl nominován na nejlepší zahraniční muzikál, společně s Hairspray a Sweeney Toddem. V roce 2009 a 2010 bylo odehráno dalších 350 repríz. V roce 2010 Janek spolu s Robertem dokončil muzikálovou adaptaci Shakespearova Othella s názvem IAGO. 20. října 2011 bylo v divadle Universal Arts Center v Soulu odstartováno již čtvrté korejské nastudování Hamleta, tentokrát v režii Roberta Johansona. V únoru 2012 následuje premiéra v Tokiu. Beznadějně vyprodaná show pokračuje do Nagoyi a Ósaki. 22. března 2012 se světová verze představí v pražském divadle Broadway. A k tomu všemu přidal 30.11.2011 premiéru nového muzikálu Vánoční zázrak v divadle Broadway. Z představení se stal okamžitě hit vánoční sezóny a od té doby se nasazuje už od prvního adventu. V roce 2015 přichází Janek s albem duetů „Všichni dobří andělé“. A hned další rok se zásadním albem „Na konci duhy“. Desítky vyprodaných koncertů jsou tím nejlepším oceněním. Jednu z písniček mu napsal jeho syn Jonáš, který se mezitím proslavil jako mimořádný výtvarník na poli komiksu. A dcera Ester se stala celosvětovou snowboardovou a lyžařskou celebritou…
Robert Johanson
libreto, americká verze
Robert Johanson je režisérem více než 200 profesionálních produkcí. Působil dvacet let jako umělecký ředitel Paper Mill Playhouse, Státního divadla v New Jersey, kde zrežíroval kritiky oslavované hry Follies, Funny girl, Showboat / televizní na PBS/, Pippin, Fanny, Nine, Mack and Mabel, Sayonara, Amadeus, jeho vlastní adaptace Great expectations, Jane Eyre, Tale of two cities, Wuthering heights, hrál v Candide, Peter Pan, Jesus Christ Superstar, tajemná zahrada a další. Na Broadwayi vystupoval v Shenandoah a režíroval Canterbury tales a Laughing room only Jackie Masona. V New York City Opera režíroval New moon, Merry widow /oba v televizi na PBS Great Performance a Live z Lincoln Center/, Desert song, Popelka a hrál Tobiase ve Sweeney Todd. Jeho skvělý Čaroděj ze země OZ se hrál tři sezóny v Madison Square Garden a projel tour s Roseanne, Mickey Rooney a Eartha Kitt. Jeho rozsáhlá práce ve většině amerických regionálních divadel zahrnovala inscenaci Othello, Gigi, Han Christian Anderson a další. Mezi další herecké počiny patří Iago, Romeo, Ariel, Octavius Caesar, Antipholus S., Apollodorus v Caesar a Cleopatra, Cleante v Miser, Valere in Tartuffe, Flute in Midsummer. Nedávno režíroval nové show – Nefertiti v Parker Playhouse, It´s a fabulous life v Broward Center ve Ft.Lauderdale, pražské a korejské inscenace HAMLET – nová rocková opera Janka Ledeckého. Užil si režii takových hvězd jako jsou Ann Miller, Anne Hathaway, Chita Rivera, Donna Mckechnie, Jose Ferrer, George Grizzard, George S. Irving, Maria Karnilova, Nancy Marchand, Kaye Ballard, Lilianne Montevecchi, Christine Ebersole, Kristin Chenowith, Laura Benanti, Scott Bakula, Malcolm Gets, John Cullum, Stephanie Mills, Tony Roberts, Eddie Bracken, Jean Stapleton a Jane Powell, jakož i práce se spisovateli Stephenem Sondheimem, Jerry Hermanem, Maury Yeston, Stephen Schwartz, Comden a Green, Charles Strouse, Arthur Kopit, James Goldman a choreografové Susan Stroman, Ann Reinking, Jerry Mitchell, Rob Ashford, Michael Lichtefeld a Rob Marshall.
George C. Harvilla
anglické texty
Newyorský básník, hudebník a herec. Je držitelem Hemingwayovy ceny za literaturu, vítěze Ceny amerických mistrů Pezie a dvojnásobně oceněnám Mezinárodní cenou za zásluhy za poezii a trojnásobně nominován na cenu Pushcart. Jeho vystoupení „Big Bang Gumbo“, „Zen of Burning Houses“ a „The calculation things“ byly kritikou uznány a hrány v mnoha amerických divadlech, muzeích a univerzitách. Často přispívá do poezie New York Public Radio v ranním vysílání. George, klasicky trénovaný perkusionista, sloužil jako hostující v drážďanské opeře a jako vedoucí perkusionista u Symphony of the Americas. Účinkoval v Tito Puente, Mongo Santamaria, Billy Preston, Sun Ra, Trilok Gurtu, Harry Chapin, Don Courter, Blackout, Beth Burrows, Novella, Original Gipsy Kings, X, Cactus Salad, Crowded house, the Divinyls, Weathergirls, Jake Hanna a Midnight Oil a další. Jeho práce zahrnují soundtracky pro Gettysburg, A Midnight Clear, Gangs of New York, Vote for me, Black Robe a Last of Mohicans, stejně jako divadelní turné s Smokey Joe´s Cafe,Sophisticated ladies. Vytváření anglických textů pro muzikál HAMLET byla náročná a vášnivá práce a cítil se „poctěn tím, že je členem různorodého a talentovaného tvůrčího týmu HAMLET“.
Vincent N. Parrillo
anglické texty
Vincent N. Parrillo je světově proslulý moderátor, absolvent Fulbright a vysokoškolský profesor, který je autorem dvanácti knih a je uveden v seznamu Kdo je kdo v mezinárodním vzdělávání. Mezi jeho režijní počiny patří Joseph a Amazing Technicolor Dreamcoat, Oliver!, West Side Story, Karneval, Guys and dolls, Wonderful Town, Lend me a tenor, The Matchmaker, Dark of the Moon, a Death Takes Holiday.
Martin Kumžák
hudební režie
Studoval na Konzervatoři Jaroslava Ježka, poté skladbu na Pražské konzervatoři. Hudbu studoval také na bostonském Berklee College of Music v USA. Absolvent Matematicko – fyzikální fakulty Univerzity Karlovy v Praze.
Je autorem například aranží českých verzí muzikálů West Side Story, Hair, Rusalka, Chicago, které i dirigoval. Je spoluautorem českých autorských muzikálů Hamlet a Galileo, na kterých spolupracoval s Jankem Ledeckým. Je autorem hudbu k filmu Panství Martina Dejdara a k představením Peer Gynt a Hrdina Západu v pražském Národním divadle. V roce 2000 zastupoval ve skupině Olympic za Jiřího Valentu na klávesové nástroje během jeho hospitalizace. V roce 2000 také dirigoval v pařížské Bercy projekt Excalibur francouzského skladatele Alana Simona.
Státní opera Praha v roce 2002 uvedla jeho operní debut Božská komedie na libreto Lubomíra Holzera. Působil jako člen skupiny Trik s Petrem Kotvaldem. V témže roce založil skupinu Pajky Pajk, se kterou doprovázel různé interprety a v roce 2006 založil orchestr Moondance Orchestra, se kterým doprovází mj. český zábavný pořad StarDance, aneb když hvězdy tančí s vokalisty Nadou Wepperovou, Dušanem Kollárem, Dashou a Michalem Cermanem. Je rovněž autorem aranžmá písní. Věnuje se kompozici současné vážné hudby – svoji suitu pro housle, violoncello a klavír ve Španělském sále Pražského hradu uvedl v roce 2002. O dva roky později aranžoval a dirigoval koncertní projekt LUCIE a FOK. Je vyhledávaným aranžérem a hráčem na klávesové nástroje.
Šimon Caban
scénografie
Architekt, režisér, scénograf. (1963 Praha). Studium scénografie na Střední uměleckoprůmyslové škole v Praze a Vysoké škole uměleckoprůmyslové v ateliéru prof. Josefa Svobody (absolutorium 1981). Spolu se svým bratrem Michalem zakládají Baletní jednotku Křeč – tanečně divadelní soubor s nímž realizují představení, jednorázové multimediální akce, filmy a televizní filmy (vystupovali i pod vedením americké choreografky Twylly Tharp ve filmu M. Formana Amadeus).
V letech 1975-1990 se věnuje také výtvarné fotografii. Jeho fotografické práce jsou zastoupeny ve sbírkách Centres Pompidou a UMPRUM Muzea v Praze.
V devadesátých letech spolu s Michalem Cabanem a svou ženou Simonou Rybákovou vytváří vyhledávaný autorský tým pro řešení atypických jednorázových firemních prezentačních akcí.
V roce 1999 spolu se Simonou Rybákovou se stávají Komisaři pro expozici české národní sekce na světové výstavě scénografie Pražské Quadriennale – získávají první cenu – Zlatou trigu.
Za svou architektonickou práci (rodinné domy, rekonstrukce kanceláří UPP, HBO atd.) dostává v roce 2004 zvláštní cenu Grand Prix Architektury.
V roce 2010 Cabani připravují a režírují Český národní den na EXPU v Šanghaji.
Šimon a Michal Cabani jsou od roku 1997 do dnes autory scénické režie ceremoniálu Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary Šimon Caban realizuje v Národním divadle a Státní opeře v Pražských muzikálových divadlech Kalich, Hybernia, Broadway.
V posledních letech se věnuje především režii: Nahá múza Městské divadlo Brno 2010, vlastní projekt Muchova epopej s hudbou Aleše Březiny, v Ostravském Národním divadle Moravskoslezském (Pardon My English, Guys and Dolls), v Klicperově divadle v Hradci Králové kultovní Sexmisi. S brněnským Buranteatrem nastudoval v roce 2013 vlastní přepis klasického díla Dáma s kaméliemi, kterou uvádí s Michalem Isteníkem v hlavní roli pod titulem Pán s kaméliemi. Se souborem Buranteatr nastudoval v roce 2016 Universální Sci-Fi.
V pražském divadle Studio Dva režíruje vánoční příběh Děvčátko s hudbou Kryštofa Marka se kterým spolupracuje i na dalším divadelním zpracování Šíleně smutné princezny tamtéž.
Po mnoha letech nastuduje s členy vlastních souborů Baletní jednotka Křeč a Jednotka rychlého nasazení multimediální show Bond / Medea s Ivanou Chýlkovou a Petrem Fejkem v hlavních rolích (prosinec 2015).
Pro divadlo Kalich nastuduje muzikál s hudbou Elvise Presleyho Srdcový král. Zatím posledními hudebními projekty Cabanů a Simony Rybákové byla v roce 2016 MASS/Mše Leonarda Bernsteina s Vojtou Dykem v roli Celebranta, v roce 2017 zpracovali pro Dagmar Peckovou písně Kurta Weilla v představení Wanted. Pro Operu Národního divadla nastudovali Cabani pod taktovkou Jana Chalupeckého klasickou operetu Orfeus v podsvětí Jacquese Offenbacha, jako nezávaznou parodii na Evropský Parlament.
Simona Rybáková
kostýmy
Vystudovala střední uměleckoprůmyslovou školu a následně̌ Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze. Absolvovala půlroční stáž v oboru textilního designu v Helsinkách – University of Industrial Arts (1990) a stipendijní pobyt na RISD Providence – USA. Od roku 1996 je českou reprezentantkou v exekutivě̌ (do 2009) a ve scénografické komisi mezinárodní organizace divadelníků (OISTAT). V roce 2007 se stala členkou Evropské filmové akademie a v roce 2015 též České filmové a televizní akademie.
Divadelními kostýmy se podílela na úspěchu Baletní jednotky Křeč. S tímto souborem a s jeho zakladateli Michalem a Šimonem Cabanovými je též spjato velké množství jejích divadelních realizací, stejně̌ tak s Operou Mozart a Státní operou.
V letech 1995–2002 byla stálou kostýmní výtvarnicí pro MFF Karlovy Vary. Od roku 1983 vystavovala své práce na mnoha samostatných i kolektivních výstavách doma i v zahraničí (např. v Japonsku, USA, Francii, Dánsku aj.).
Přednášela na University of Nebraska v Lincolnu, University of Kansas v Kansas City, Ohio State University Columbus, University of Rio de Janeiro, Aalto University Helsinki, USITT v Pittsburgu, Long Beach a Salt Lake City, v Tokiu, Soulu, Manile a Velké Británii.
Zúčastnila se mnoha workshopů, z nichž některé iniciovala, pořádaných kostýmní sekcí scénografické komise OISTAT, do jejíhož vedení byla zvolena v r. 2015. Její práce získaly významná ocenění – např. v r. 1995 obdržela 1. cenu v soutěži Swarowski Award, v témže roce i zlatou medaili za design textilu na Mezinárodním veletrhu Brno, hlavní cenu Zlaté Trigy za kolektivní českou expozici PQ 99, zvláštní uznání za výtvarnou stránku tanečního videa KusPoKusu na Festivalu tance ve Frankfurtu.
V roce 2007 byla nominována na Českého lva za výtvarný počin filmu … a bude hůř; dvě nominace v roce 2014 za filmy Fairplay a Tři bratři proměnila v cenu za nejlepší kostýmy pro poslední ze jmenovaných filmů. Významná pro její divadelní tvorbu je hlavní cena za kostýmy na World stage design 2013 v Cardiffu.